2021 yılında temizlik kâğıtları sektöründe Türkiye’de üretim hacmi 1 milyon ton seviyelerindeyken, küresel üretim hacminin 44 milyon tonu aşması bekleniyor.
Temizlik kâğıtları sektörüyle ilgili açıklanan son küresel verilere göre sektör, 50 milyar dolar pazar hacimine ulaştı. Pandemi sonrası gelişen dinamiklerin de etkisiyle önümüzdeki beş sene boyunca %5’lik bileşik yıllık büyüme (CAGR) ile küresel pazarda gelişimin sürmesi bekleniyor.
Küresel olarak artan çalışan şehirli nüfus ile tüketicilerin sağlık ve hijyen farkındalığının yükselmesi, temizlik kâğıdı pazarındaki büyümenin en büyük etkenleri olarak görülüyor. Turizm sektörlerindeki hareketliliğin de bu büyümeyi destekleyeceği öngörülüyor. Değişen yaşam tarzı ve tüketici alışkanlıklarının etkisiyle özellikle konaklama sektörünün pazarı geliştireceği belirtiliyor.
Euromonitor International Top 10 Global Tüketici Trendleri 2021 raporuna göre, hijyenik ve ekonomik ürünler tüketici tercihlerinde öne çıkarken doğaya yönelme ve beraberinde gelişen tüketim fırsatları, sürdürülebilir alternatifler ve çevrim içi kanallara yönelme eğilimleri de önemini artırmaya başladı.
Global temizlik kâğıtlarında yıllık ortalama kişi başı tüketim miktarında gözlenen artış yıl boyunca devam etti. ABD’de bu rakam 25 kg iken, AB’de ise 20 kg’a yakın seviyelere ulaştı. Türkiye’de henüz 10 kg’ın altında olan kişi başı tüketim seviyesi, üreticiler için imalat ve paralelinde tüketimi geliştirme açısından fırsat olarak görülüyor. Yapılacak tanıtım ve bilinçlendirme çalışmalarıyla tüketimin artırılması hedefleniyor.
Küresel pazarda cirosal açıdan Amerika ve Çin ağırlığını korurken, gelecek dönemde Hindistan ve Japonya’nın da temizlik kâğıtları sektöründe ilk sıralara yükselmesi bekleniyor. Küresel olarak üretim hacminin 44 milyon tonu aşması beklenen (RISI) sektörde Türkiye 1 milyon ton seviyelerine ulaşan üretime sahip bulunuyor. Üretimin yaklaşık %30’u ihraç edilirken, %70’i ise iç pazara sunuluyor (SKSV).
TÜRKİYE’DE TRENDLER
Üretim alanında yapılan yatırımlar, artan arza paralel olarak gelişen talep artışı ve ihtiyaçlar, Türkiye temizlik kâğıtları sektöründe büyümeyi beraberinde getiriyor. Pandemi dönemiyle birlikte temizlik kâğıtlarına talep daha da artarken, tüketicilerin beklentileri de “hijyen ve sürdürülebilirlik” odağında yeniden şekilleniyor.
“Kalite ve hijyen” Türk tüketicisinin en önemli iki kriterini oluşturuyor. 2021 yılında hijyen ürünleri FMCG kategorileri içerisinde cirosunu en çok artıran segment olarak öne çıktı. Kâğıt ürünleri ise miktar olarak satışlarını en çok artıran ilk 3 kategori içerisinde yer aldı. Tüketicilerdeki “sürdürülebilirlik kaygısı” bu dönemin önemli gelişmelerinden biri oldu. Her 10 kişiden 7’sinin sürdürülebilirlik yaklaşımının temizlik kâğıdı seçimini etkilediği ve tüketicilerin çevre dostu ürünlere yöneldiği gözlendi.